Tuesday, August 2, 2011

~~Ramadhan Pertama~~

Episod 2 :

Semalam aku citer kisah b4 puasa...ari nie aku nk crite kisah aku bukak puasa lak...hehehe..

....pejam celik..pejam celik..aikk dah kul 4.10pm dah..yess..dengan pantas aku shut down pc..dann...pecutt..hehehe...tetiba lak aku rasa tekak aku berlendir jerr...huhuhu...ahh..tension nyer...basic asma aku dtg lak...huhu...penat aku nak menahan yer...abaikan jerr...

Sesampai je kat kawasan rumah aku...aku singgah kedai runcit jap..aku ingat nak masak ayam kurma..skali ayam lak abis..ermm..laku lak ayam time puasa nie yer..so aku juz beli ikan selar 5 ekor n sayur kailan harga suma RM13.80..hrmm mahal gak yer..

Sama aku tgh bayar barang aku beli tuh..ader lah sorg makcik tua nie...di tangan dia ader roti sweeties coklat yg 6 bun tuh..pastuh sebelah tangan ag..ader duit siling yg di balut ngan kertas putih...makcik tuh bayar roti tuh pakai duit siling tuh..pastu makcik tuh ckp kat tokey kedai tuh..."saya nk amik air 100plus"...tokey tuh juz angguk jer...aku terkesima sekejap..hrmm....tokey kedai tuh juz amik duit tuh tanpa kira pun jumlah duit tuh...otak aku mula berpikir....

cukup ker duit yg makcik tuh bayar td..??
makcik tuh bukak puasa makan roti je ker..??
tokey kedai tuh sedang bersedekah ker..???

tp apa yang aku rasa....mungkin..

makcik tuh org susah@miskin..
tokey kedai tuh adalah sangat baik hati..dia berniaga tanpa mengira untung yang pasti amal jariah dia terhadap org yang tidak berkemampuan...

peristiwa nie membuatkan aku tersedar dan insaf untuk aku menurut nafsu..sedangkan ramai lagi org xmampu utk makan walaupon sekeping roti...
Dan peristiwa nie jugak, menyebabkan aku tdo dalam air mata....sedih...

Berbalik pasal nak buka puasa...aku blk rumah..en.husband dah balik dah..peti sejuk sedang dibaiki...ermm...so aku yang penat ngan asma nie...baring22 jap kat dlm bilik...xsempat aku nk lelapkan mata...en.husband kejut..peti sejuk dah siap...so dengan pantas (pantas lah sgt) huhuh...aku p solat asar lu..then aku masak...tgh kemas22 nk masak...tetiba otak aku total lost lah pulak...aku p hirup kuah singgang, gara22 nak rasa basi ker tak...lepas hirup terus tersedar xper gak..skali nak dekat bukak puasa baru aku tersedar..huhuhh....punya lah aku ilang akal...adoiii...baru puasa sehari...dah lalok cam kena dadah jer...huhuu......

Tak lama lepas tuh azan maghrib pun berkumandang...selesaii puasa 1 hari....hehhee...
Lepas solat maghrib aku n en.husband siap22 pegi solat terawih di surau..

Lepas terawih...terus tdo..ngantukkk...

Hari nie...dah masuk hari ke-2 berpuasa...amin...

2 comments:

Important Date

  • Balik Kampongg....24/1/13 - 28/1/13
  • Next cucuk Auni 9 Bulan - 11/3/2013

Our MarRiage

Daisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers

My Baby

Lilypie First Birthday tickers